Hoe zet je een markt op z'n kop?



Door René Frankena

Hoe zet je een markt op z’n kop?

Vraag jij je dat wel eens af? Hoe kun je iets verzinnen waarmee je de wereld van financiële dienstverlening volledig op z’n kop zet? Hoe word je de Marktplaats, Bol, Cool Blue, Adyen of Booking.com van de Nederlandse financiële dienstverlening? Allemaal fantastische Nederlandse concepten die hun inspiratie vonden in nog grotere Amerikaanse voorbeelden: eBay, Amazon, Zappos, PayPal, Skype, Netflix of Uber. Wat is het geheime ingrediënt van hun succes?

Het geheim van de smid is misschien niet zo heel erg geheim. Ray Kurzweil zegt in zijn wet van de versnellende opbrengsten, dat wanneer een industrie een tekort aan beschikbare informatie door middel van digitale technologie weet op te heffen, dit zal leiden tot een exponentiele groei volgens de wet van Moore.

Kortom, onderzoek welke informatie binnen de financiele dienstverlening nog moet worden gedigitaliseerd, en je hebt je witte raaf te pakken. Precies zoals:

  • Marktplaats vraag en aanbod digitaliseert
  • Bol en Cool Blue, naar voorbeeld van Amazon, de boeken- en electronica markt digitaliseren
  • Adyen en PayPal het betalingsverkeer volledig vernieuwen
  • Booking.com het selecteren en reserveren van hotels digitaliseert

Veel nieuwe initiatieven in de markt voor financieel advies focussen zich op verbetering van de informatie binnen hypotheekprocessen. BijBouwe begeleidt klanten zodanig, al dan niet digitaal, dat Wft Advies niet meer nodig lijkt te zijn. Partijen als Yellowtail, Qiy en TNO Trustester concentreren zich op digitalisering van de inventarisatie gegevens, teneinde het proces te versnellen. Jungo durft al te kijken naar nieuwe productkenmerken, waardoor misschien zelfs de door de bank opgelegde acceptatienormen kunnen veranderen. Het wordt dit jaar spannend welke technologie het eerst duurzaam komt bovendrijven.

Maar er zijn meer kansen: Vorige week was ik op het Pensioen Seminar ‘Op&Top Pensioen’. Als er één markt schreeuwt om digitalisering van de beschikbare informatie, dan is het de pensioenmarkt wel. Er is nu zelfs een wet die dit proces moet stimuleren: De wet op de Pensioencommunicatie. De complexiteit van onze pensioenen is namelijk zo groot, en de afbouw van vermeende rechten zo pijnlijk, dat de overheid werkgevers nu wettelijk verplicht hun werknemers hierover goed te informeren. Dan kunnen we het maar beter goed doen en het pensioen in bredere context van Personal Finance bezien. Alleen dan zullen werknemers echt begrijpen wat hen boven het hoofd hangt als hun DB regeling wordt omgezet naar een DC regeling. Of wanneer men te maken krijgt met de zekerheid van een AFP, welke eigenlijk al beschikbaar was in een PPI. Of hoe het inkomen, dat de DGA die zijn PEB afstempelt wellicht een fiscaal voordeel heeft, maar wel zijn pensioen kwijt is. Dat de flexibilisering van pensioenregelingen, pensioenuitvoerders, pensioenleeftijden en pensioenuitkeringen vooral heel veel vraagt van de mentale flexibiliteit van de werknemer en zijn adviseur, en dat… Ben je er nog?

Als dat geen potentiële witte raaf is…

AFM komt met leidraad voor boeterente

Lees verder
Loading…