Bij geldverstrekkers is er al een aantal jaar veel aandacht voor activatie bij aflossingsvrije hypotheken. Dat is begrijpelijk, want er zijn zowel financiële als compliance risico's. Denk aan: gedwongen verkopen, betalingsproblemen en maatwerkregelingen. Daarnaast oefent de Autoriteit Financiële Markten (AFM) al geruime tijd druk uit om klanten beter te begeleiden bij aflossingsvrije hypotheken. Voor adviseurs is dit een complexe, maar ook dringende uitdaging. Aflossingsvrije hypotheken blijven aandacht vragen, en daarom denken Sofie en Omniplan graag met je mee over manieren om je advies efficiënter te maken en van hogere kwaliteit te voorzien. Benieuwd naar onze oplossingen? Lees verder!
Hoe AI een rol kan spelen
De hypotheeksector staat voor diverse uitdagingen, waaronder potentiële negatieve gevolgen van aflossingsvrije hypotheken, zoals restschuld na verkoop van een woning en de kosten voor het ondersteunen van klanten. Daarnaast zijn er de administratieve handelingen die uitgevoerd moeten worden, zoals het verwerken van klantgegevens, het opstellen van documenten en het bijhouden van communicatie. Dit zijn tijdrovende taken die de productiviteit van adviseurs kunnen verminderen.
Hier zien wij kansen om het leven van de financieel adviseur een stuk makkelijker te maken. We laten je graag kennismaken met de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van AI. Hoe kan AI bijdragen aan een efficiënter adviesproces en de kwaliteit van het advies verbeteren? We geven je drie concrete voorbeelden.
AI-gegenereerde e-mailsamenvattingen Een andere waardevolle toepassing van AI en een vervolgstap is het automatisch samenvatten van e-mails. Het rapport is inmiddels gegenereerd door de spraak-naar-tekst technologie, echter betekent dat niet automatisch dat dit scanbaar is. Zou het niet geweldig zijn om in plaats daarvan zowel dit belangrijke document te kunnen geven, als iets dat is afgestemd op de behoefte om snel te scannen? Dat is de visie van onze tweede AI use case. Door rekening te houden met hoe de klant communiceert, kan de adviseur e-mails op maat maken met een overzicht van het volledige rapport.
De voordelen voor hypotheekadviseurs en klanten
Voor hypotheekadviseurs biedt AI een manier om de efficiëntie te verhogen en de tijd die aan administratieve taken wordt besteed te verminderen. Hierdoor kunnen zij zich meer richten op het bieden van waardevol advies en het verbeteren van de klantrelatie.
Klanten genieten op hun beurt van snellere en nauwkeurigere services. Het inzetten van AI-tools maakt het mogelijk om vragen sneller te beantwoorden en processen, zoals de aanvraag van een hypotheek, te versnellen.
🔗 Ontdek hoe de Omniplan Assistent werkt
🔗 Boek een demo of vraag een gratis proeflicentie aan – de AI Assistent is gratis beschikbaar tot december 2025 voor alle gebruikers met een actieve of proeflicentie.
Zoek je naar efficiënte adviesoplossingen en wil je graag meer informatie ontvangen? Neem contact op!