Skip to content

AI doet handreiking aan financieel adviseur

12 september 2024
AI tools Omniplan

 

Bij geldverstrekkers is er al een aantal jaar veel aandacht voor activatie bij aflossingsvrije hypotheken. Dat is begrijpelijk, want er zijn zowel financiële als compliance risico's. Denk aan: gedwongen verkopen, betalingsproblemen en maatwerkregelingen. Daarnaast oefent de Autoriteit Financiële Markten (AFM) al geruime tijd druk uit om klanten beter te begeleiden bij aflossingsvrije hypotheken. Voor adviseurs is dit een complexe, maar ook dringende uitdaging. Aflossingsvrije hypotheken blijven aandacht vragen, en daarom denken Sofie en Omniplan graag met je mee over manieren om je advies efficiënter te maken en van hogere kwaliteit te voorzien. Benieuwd naar onze oplossingen? Lees verder!

Hoe AI een rol kan spelen
De hypotheeksector staat voor diverse uitdagingen, waaronder potentiële negatieve gevolgen van aflossingsvrije hypotheken, zoals restschuld na verkoop van een woning en de kosten voor het ondersteunen van klanten. Daarnaast zijn er de administratieve handelingen die uitgevoerd moeten worden, zoals het verwerken van klantgegevens, het opstellen van documenten en het bijhouden van communicatie. Dit zijn tijdrovende taken die de productiviteit van adviseurs kunnen verminderen.

Hier zien wij kansen om het leven van de financieel adviseur een stuk makkelijker te maken. We laten je graag kennismaken met de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van AI. Hoe kan AI bijdragen aan een efficiënter adviesproces en de kwaliteit van het advies verbeteren? We geven je drie concrete voorbeelden.

  1. Spraak-naar-tekst technologie Stel je voor, je zit met een klant in gesprek en je hoeft alleen maar te luisteren en vragen te stellen. Notities maken is niet meer nodig, want alle belangrijke info wordt direct opgeslagen in een klantdossier. Dankzij spraak-naar-tekst technologie kun je gesprekken automatisch omzetten in tekst, wat notities en samenvattingen sneller en nauwkeuriger maakt. Op dit moment moet je deze AI-notities natuurlijk nog controleren, maar dit kost minder moeite dan alles zelf uittypen. Bovendien kun je je volledig focussen op het klantgesprek en bespaar je na het gesprek een hoop tijd. 
  2. AI-gegenereerde e-mailsamenvattingen Een andere waardevolle toepassing van AI en een vervolgstap is het automatisch samenvatten van e-mails. Het rapport is inmiddels gegenereerd door de spraak-naar-tekst technologie, echter betekent dat niet automatisch dat dit scanbaar is. Zou het niet geweldig zijn om in plaats daarvan zowel dit belangrijke document te kunnen geven, als iets dat is afgestemd op de behoefte om snel te scannen? Dat is de visie van onze tweede AI use case. Door rekening te houden met hoe de klant communiceert, kan de adviseur e-mails op maat maken met een overzicht van het volledige rapport.

  3. Chatbots Een chatbot kan ingezet worden om potentiële klanten te helpen met veelvoorkomende vragen over hypotheken. Daarnaast kunnen AI-gestuurde chatbots klantvragen filteren en signaleren wanneer een persoonlijke benadering door een adviseur noodzakelijk is. Dit verhoogt de kwaliteit van de afspraak en zorgt ervoor dat adviseurs zich kunnen richten op complexere vraagstukken. Bovendien is een chatbot 24/7 bereikbaar - zodat de klant te allen tijde vragen kan stellen. En mocht een chatbot de klantvraag niet kunnen beantwoorden, dan kunnen klanten in eerste instantie doorverwezen worden naar het financieel spreekuur van Sofie. Hier kunnen klanten eenvoudig hun vraag over geldzaken stellen aan een financiële coach van Sofie. Gaat het om een inhoudelijke vraag? Dan stuurt de chatbot de klant door naar een financieel adviseur. Zo worden klanten sneller geholpen en besparen financieel adviseurs tijd!

De voordelen voor hypotheekadviseurs en klanten
Voor hypotheekadviseurs biedt AI een manier om de efficiëntie te verhogen en de tijd die aan administratieve taken wordt besteed te verminderen. Hierdoor kunnen zij zich meer richten op het bieden van waardevol advies en het verbeteren van de klantrelatie.

Klanten genieten op hun beurt van snellere en nauwkeurigere services. Het inzetten van AI-tools maakt het mogelijk om vragen sneller te beantwoorden en processen, zoals de aanvraag van een hypotheek, te versnellen. 

Zoek je naar efficiënte adviesoplossingen en wil je graag meer informatie ontvangen? Neem contact op!