Skip to content

Betrouwbaarheid, vitaliteit en samenwerken: De kernwaarden van Omniplan

1 februari 2022

Omniplan nam enkele jaren geleden het voortouw om de kernwaarden te formuleren. Waarden die Omniplan en haar bedrijfscultuur typeren, maar waarmee zij ook beloftes richting klanten uitspreken. We gaan hier met Maarten Boddeus verder op in.

Samen met andere leden van het toenmalige managementteam ging Maarten jaren geleden al op zoek naar de kernwaarden die Omniplan als organisatie omschrijven. “Uit deze zoektocht kwamen heel duidelijk de kernwaarden ‘betrouwbaarheid’, ‘vitaliteit’ en ‘samenwerken’ naar voren”, legt hij uit. Maar waar hebben Maarten en Omniplan het dan precies over? Een rondgang langs dé drie kernwaarden van Omniplan.

 

Betrouwbaarheid

Maarten: “Betrouwbare software speelt een ongelofelijk belangrijke rol binnen onze organisatie. De uitkomsten die uit onze adviessoftware naar voren komen, móéten kloppen, zodat de financieel adviseur die van onze software gebruikmaakt de beste adviezen kan geven aan haar klanten.” Maar de waarde ‘betrouwbaarheid’ wandelt niet alleen over de as van software door het bedrijf heen, erkent Maarten. “Het betekent ook dat onze mensen betrouwbaar moeten zijn, zodat onze klanten zich geen zorgen hoeven te maken over onze adviessoftware binnen hun systemen. We horen gelukkig ook van onze klanten terug dat zij onze mensen kundig en betrouwbaar vinden. Zij stellen dat wij doen wat we beloven. Als je het over betrouwbaarheid hebt, is dat precies wat je wilt horen natuurlijk!”

 

Samenwerken

Maarten refereert graag naar om de kernwaarde ‘samenwerken’ uiteen te zetten. “Oud-doelman Hans van Breukelen had het ooit eens over de Champions Leaguebal. Die bestaat uit allemaal sterren, die via de punten met elkaar zijn verbonden. Iedere losse ster is kwetsbaar, maar samen maken ze een bal die bestand is tegen álle invloeden van buitenaf.” Hetzelfde geldt voor de teams binnen Omniplan. “Eenieder is een ster op zijn of haar eigen vakgebied, maar kan niet zonder de anderen in het team om het maximale resultaat te behalen.” Om er nog maar een sportmetafoor tegenaan te gooien:met elf Messi’s of Ronaldo’s kom je er ook niet. “Je hebt net zo goed harde werkers nodig.” Denkers en doeners spelen binnen Omniplan dus een even cruciale rol.

 

Vitaliteit

Een sterk team weet zelfs de grootste uitdagingen tot een goed einde te brengen, maar ook vitaliteit – de derde kernwaarde van Omniplan – speelt daar een belangrijke rol in. Maarten: “Als je vitaal bent, dus gezond eet en regelmatig sport, ben je lichamelijk en fysiek tot veel in staat. Daar ben ik van overtuigd.” Binnen Omniplan is hier veel aandacht voor, in de vorm van gezonde smoothies in de middag, geregeld samen sporten (voordat de coronacrisis uitbrak) en een gezonde hap tijdens meetings. “Natuurlijk gaan we hier niemand op controleren, maar we merken wel dat mensen elkaar hier onderling over enthousiasmeren.” Op deze manier breidt vitaliteit zich steeds verder uit binnen Omniplan.

 

Het goede voorbeeld geven

Om de kernwaarden binnen de organisatie te borgen, worden ze continu gecommuniceerd. “Maar we halen ze niet steeds expliciet aan hoor. We proberen dit, ook in onze rol als directie, vooral te doen door het goede voorbeeld te geven.” Door voldoende te sporten, gezond te eten en een veilige werkomgeving te creëren, waarbinnen iedereen de ruimte krijgt zijn of haar toegevoegde waarde aan te tonen. Maarten: “Maar ook door ervoor te zorgen dat iedereen zijn of haar verhaal kan vertellen en weet dat het bij ons veilig is. Qua bedrijfscultuur zitten we dus, mede dankzij onze kernwaarden, echt tegen het familiaire aan.”